MARSLI - Kitap Yorumu




MARSLI - ANDY WEIR

Konusu:

Kitabın arka kapağındaki açıklamadan da anlaşılacağı gibi adamımız Mark Watney ve o (evet bu doğru) Mars’ta. Mars’a görev için gönderilen birçok astronot arasında, ‘Mars’a ayak basma’ sıralamasında bile önemli bir yeri olmayan biri; yani astronotlar içinde sıradan bir astronot. Başına gelen birtakım talihsiz olaylar sonucu öldü sanılan ve Mars’ta yalnızlığına terkedilen, fakat yine birtakım talihsiz olaylar sonucu yaşamaya devam eden biri. İşte Mars’ta yalnız kaldığını fark ettiği ilk andan itibaren başlar Watney’in yaşam mücadelesi. Kafası daha o andan itibaren takır takır hesap yapmaya başlar. Oksijeni, yiyeceği, suyu derken her türlü durumda öleceğini fark eder ve kitap bizim için başlar.

 Yorumum:
 
İlk yorumumla karşınızdayım. Son zamanlarda okuduğum kitaplar arasında en iyisi olduğunu düşündüğüm 'Marslı' ile başlamak istedim. Umarım kitabı size de sevdirebilirim.


Kitabımıza dönecek olursak; bu kitabı okuduktan sonra gerçek anlamda ‘bilim kurgu’ ne demekmiş daha iyi anladım. Hangi türde okumayı severseniz sevin mutlaka okumanız gereken bir kitap.                                                                      
Öncelikle yazarımız ‘bilim’ kurgunun hakkını fazlasıyla vermiş. Bir roman olmasının yanısıra çok ciddi bilimsel bilgiler taşıdığını söyleyebilirim. Yani bilimsel temellere dayandırılan, gerçekçi bir kurgu var. Yazar karşınıza öyle verilerle geliyor ki ‘bu kadarı da imkansız’ diye itiraz edemiyorsunuz. Bu tür kitaplara genellikle biraz önyargıyla yaklaşılır; ama Marslı'yı okurken kesinlikle sıkılmıyorsunuz, aksine daha da aydınlandığınızı hissediyorsunuz. Tabi ki de kitabın bu kadar bilimsellik içinde okunabilmesindeki en önemli etken dili. Yazarın anlatımda kullandığı dil, şimdiye kadar okuduklarım arasında kesinlikle en iyisi ve eğlencelisi. Yazar kitabı genel olarak Watney’in ağzından anlatıyor ve Watney’in hayata bakış açısı, esprileri, zekası bizde hayranlık uyandırıyor.  Örneğin birçok insanın pes edeceği bir noktada o hep devam ediyor; fakat onun bu tavrı öyle Marvel kahramanları gibi fantastik durmuyor çünkü yazarımız kişiliğini çok iyi oturtmuş ve anlatımıyla benimsetmiş bu karakteri bizlere.
 Zaten bu kitap başka türlü yazılsaydı okunmazdı; yani hikayesi bir yana sırf üslubu için bile okunabilir bir kitap. Bu arada sakın otobüste okumayın; sonra gülmemek için ağzınız değişik bir takım şekillere giriyor, insanlar yanlış anlayabilir. Evde okuyun ki rahat rahat kahkaha atabilesiniz. Evet üslubunu çok fazla anlattım çünkü kitabın omurgasını oluşturuyor. Okurken kesinlikle kendinizi Mark Watney’in yanında Mars’a söverken buluyorsunuz.
Kitabın kurgusu gerçekten çok iyi yazılmış. Ben de bu kitaptan sonra Andy Weir'i mercek altına almış oldum. Yazarın ilk kitabı böyleyse diğer kitaplarını okumak için şimdiden sabırsızlanıyorum diyebilirim. Yazarımız ayrıca o kadar çok bilimsel veriye yer vermiş ki bu çok ciddi araştırmalar yaptığını gösteriyor (ki bunu daha önce de söylemiştim) .  Bu verileri de kurguyla mükemmel bir şekilde birleştirmiş. Hatta aklıma gelmişken söyleyeyim kitabı almaya gittiğimde kitapçı bu kitabı üniversitelilerin çok sık aldıklarını söyledi. Okuldan ödev veriyorlarmış çünkü.
Evet şöyle bir göz attığımda tamamı ile olumlu yorum yaptığımı fark ettim. Çünkü kitap gerçekten mükemmel dediğim nadir kitaplardan. Can sıkan tek bir nokta çeviride bazı anlatım bozuklukları bulunmasıydı (ki kitabın bütününe bakıldığında bu çok küçük bir ayrıntı ama yine de belirtmek istedim) . Eminim bunlar tespit edilip diğer baskılarda düzeltilecektir. Başka bir olumsuzluk göremiyorum.
Son olarak romanın çok iyi bir noktada bitirildiğini düşündüğümü belirtmek isterim. Çünkü bence daha fazla ileri gidilseydi o atmosfer bozulacaktı. Yani; kurgu, dil ve üslup, hikayenin sınırları, karakterler bu kitabın iyi yanlarıydı. Kesinlikle okunmalı. Siz de bin bir türlü şeylerin yaşandığı bu dünyada Mark Watney gibi düşünmek, hayata onun gibi bakabilmek isteyeceksiniz.

Yorumlar

  1. Bloğunuzu çok beğendim. Yakın zamanlarda filminin vizyona girmesiyle sürekli duyuyordum ama konusu açısından biraz önyargıyla yaklaşmıştım. Bu yorum üzerine okuma listeme çoktan girdi. Teşekkürlerrr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu güzel yorumunuz için ben teşekkür ederim. Kesinlikle, best-seller kitaplar; hele ardından bir film de gelince ister istemez bir soğukluk oluşturuyor kendileri için. Ama Marslı'nın bu katagorinin dışında olduğuna tüm kalbimle inanıyorum. Umarım okuduğunuzda da çok beğenir ve memnun kalırsınız :))

      Sil
  2. Ben filmini izledim dehşet derecede harika . Ben zaten uzay konusunda araştırmalar yaptığım için oldukça dikkatimi çekmişti. Ve cok beğendim. Bu arada ben sizi izlemeyi unutmuşum ama geç olmadan bloğunuzu takibe aldım. Sevgi ve saygılarımla :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Flmini ben de izledim ve gerçekten güzeldi. Ama benden söylemesi; kitap çok çok daha güzel :) Uzaya benim de ayrı bir ilgim vardır :) Yorum için çok teşekkür ederim, sevgilerle :):)

      Sil

Yorum Gönder

Ne düşünüyorsun, benimle de paylaş :)

Popüler Yayınlar